Nieuwe & gebruikte voertuigen

Direct uit voorraad leverbaar

Bekijk alle voorraad

Wijziging bpm en Zero-Emissiezones 2025

Voor de bezitters van bedrijfswagens gaat er nogal wat veranderen:

  • De bpm-vrijstelling voor het grijs kenteken vervalt: ook als ondernemer ga je bpm betalen voor bedrijfswagens met een verbrandingsmotor.
  • Een behoorlijk aantal Nederlandse gemeenten voert emissievrije zones (ZE-zones) voor stadscentra in, waardoor je bedrijfswagen niet langer automatisch toegang heeft tot deze kernen.

 

Wijzigingen in bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens

Vanaf 1 januari 2025 gaan ondernemers ook bpm betalen (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) bij aanschaf van een bedrijfswagen met een verbrandingsmotor. De vrijstelling voor het grijs kenteken verdwijnt, hetgeen aanzienlijke financiële gevolgen heeft: iedere gram CO2 resulteert in een toeslag van € 66,91. De belastingheffing op je volgende bestelauto kan daardoor zomaar € 20.000,- of meer gaan bedragen.

 

Wijzigingen in zero-emissiezones in stadscentra

Vanaf 1 januari 2025 zullen tal van Nederlandse gemeenten zich scharen onder het beleid van Zero Emissie Stadslogistiek (ZES). Weer andere gemeenten volgen later. De ingangsdata van de zero-emissiezones in de diverse steden zijn inzichtelijk gemaakt op de website van ZES.

Blijf up-to-date

 

Let op! Alle bedrijfswagens die na 31 december 2024 op kenteken worden gezet dienen volledig emissievrij te zijn om een zero-emissiezone in te mogen rijden. Dit is onafhankelijk van het moment waarop de zero-emissiezone daadwerkelijk wordt ingesteld!

Met een nog in 2024 nieuw geregistreerd voertuig, kun je tot 1 januari 2028 gegarandeerd in alle zero-emissiezones terecht.

Doe de snelle check wat voor jou interessant is

  

Bekijk per jaar met welke wijzigingen je rekening moet houden

2024

De huidige bpm-vrijstelling gaat vervallen

De huidige bpm-vrijstelling voor ondernemers gaat vervallen, hetgeen betekent dat je fors meer gaat betalen bij de aanschaf van een nieuwe bestelauto met een verbrandingsmotor. Mocht je overstappen naar een elektrisch voertuig, verandert er niets en hoef je je geen zorgen te maken. Voor alle andere gevallen geldt: het is nu of nooit! Enkel dit jaar geregistreerde voertuigen worden nog vrijgesteld van bpm.

Verschillende voertuigen hebben verschillende levertijden. Zo heeft een voertuig met een opbouw dat individueel gekeurd moet worden, een langere levertijd dan een bestelauto. Bekijk onze voorraad en check welk voertuig nog in 2024 geregistreerd kan worden.

 

Hoeveel bpm moet je straks gaan betalen?

De precieze hoogte van de bpm wordt afhankelijk van de CO2-uitstoot. De bpm-vrijstelling blijft daarom van toepassing op emissievrije bestelauto’s, zoals de 100% elektrische IVECO eDaily.

Voor bedrijfswagen met een verbrandingsmotor bedragen de kosten € 66,91 per gram CO2-uitstoot per kilometer. De belastingheffing op je volgende bestelauto kan daardoor zomaar € 20.000,- of meer gaan bedragen.

Bekijk onder ‘2025’ hoeveel bpm je vanaf dan gaat betalen

 

2025

Geen automatisch bpm-vrijstelling voor ondernemers meer

De bpm-vrijstelling voor ondernemers, zoals we deze altijd hebben gekend, behoort definitief tot het verleden. Dit betekent dat je fors meer gaat betalen bij de aanschaf van een nieuwe bestelauto met een verbrandingsmotor.

Voertuig Prijsverhoging wegens bpm
Fiat Fiorino € 7.000
Fiat Doblò € 8.600
Fiat Scudo € 12.000
Fiat Ducato € 13.000
IVECO Daily vanaf € 16.000

Zero-emissiezones (ZE-zones) van start

Vanaf 1 januari 2025 scharen tal van Nederlandse gemeenten zich onder het beleid van Zero Emissie Stadslogistiek (ZES). Hoort de stad waar jij moet laden of lossen hier ook bij? Check de ingangsdata van de zero-emissiezones in de diverse steden op de website van ZES.

Let op! Alle bedrijfswagens die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet dienen volledig emissievrij te zijn om een zero-emissiezone in te mogen rijden. Gaat in de stad die jij moet bezoeken de ZE-zone in 2026 in? Dan kun je met je in 2025 geregistreerde voertuig gedurende 2025 nog gewoon die stad in.

ZE-zones: een aantal overgangsregelingen

De RDW heeft van alle geregistreerde voertuigen vastgesteld en geregistreerd hoeveel uitlaatgassen deze uitstoten. Deze uitstoot is gekoppeld aan een emissieklasse: een cijfer dat uitdrukt hoe schoon het voertuig is dat je rijdt. Hoe hoger het cijfer, hoe schoner je voertuig.

Rijd je op dit moment in een voertuig dat nog vóór 1 januari 2025 geregistreerd is, check dan de emissieklasse van je voertuig:

  • Bedrijfswagens met emissieklasse 6 (de Euro 6 norm) hebben in 2025, 2026 en 2027 nog toegang tot zero-emissiezones. Daarna niet meer.
  • Bedrijfswagens met emissieklasse 5 (de Euro 5 norm) hebben in 2025 en 2026 nog toegang tot zero-emissiezones. Daarna niet meer.
  • Bedrijfswagens met emissieklasse 4 of lager worden vanaf 1 januari 2025 in alle zero-emissiezones geweigerd.

Mag jouw bestelwagen in 2025 de zero-emissiezones nog in? Check het hier aan de hand van je kenteken.

2026

Zero-emissiezones (ZE-zones) breiden zich uit

In een aantal steden gaat vanaf dit jaar de ZE-zone in. Vanaf nu gelden ook daar de standaard regels van de ZE-zone. Dit wil zeggen dat je met brandstof aangedreven voertuigen die na 31 december 2024 op kenteken zijn gezet, ook hier het centrum niet meer in mag.

Bekijk hier de ZE-zones.

Note 1: Gaat in de betreffende stad de ZE-zone pas in 2027 in? Dan kun je dit jaar met je na 31 december 2024 geregistreerde voertuig nog gewoon die stad.

Note 2: Bedrijfswagens met emissieklasse 4 of lager worden al sinds 1 januari 2025 in alle zero-emissiezones geweigerd.

Note 3: Bedrijfswagens met emissieklasse 5 hebben enkel dit jaar nog toegang tot zero-emissiezones. Vanaf 2027 niet meer.

Mag jouw bestelwagen in 2026 de zero-emissiezones nog in? Check het hier aan de hand van je kenteken.

 

2027

Zero-emissiezones (ZE-zones) breiden zich verder uit

In een aantal steden gaat vanaf dit jaar de ZE-zone in. Vanaf nu gelden ook daar de standaard regels van de ZE-zone. Dit wil zeggen dat je met brandstof aangedreven voertuigen die na 31 december 2024 op kenteken zijn gezet, ook hier het centrum niet meer in mag.

 

Let op! Vanaf dit jaar heb je Ook met je emissieklasse 5 voertuigen (Euro 5) niet langer toegang tot de ZE-zones.

Bekijk hier de ZE-zones.

Note 1: Gaat in de betreffende stad de ZE-zone pas in 2028 in? Dan kun je dit jaar met je na 31 december 2024 geregistreerde voertuig nog gewoon die stad.

Note 2: Bedrijfswagens met emissieklasse 6 (de Euro 6 norm) hebben enkel dit jaar nog toegang tot zero-emissiezones. Vanaf 2028 niet meer.

 

Mag jouw bestelwagen in 2027 de zero-emissiezones nog in? Check het hier aan de hand van je kenteken.

2028

Zero-emissiezones (ZE-zones) zijn nu echt zero-emissiezones

Je mag ook met je emissieklasse 6 voertuigen niet meer de ZE-zones in. Je bedrijfswagen dient nu volledig emissievrij te zijn.

Bekijk hier de ZE-zones.

 

FAQ

Wat kan een nieuwe regering nog veranderen aan de bpm-vrijstelling?

Onze visie: In het coalitieakkoord van Rutte IV stond al aangekondigd dat de bpm-vrijstelling voor ondernemers (voor niet-elektrische bestelauto’s) zou worden afgeschaft. Het bedrijfsleven heeft herhaaldelijk geprobeerd om de afschaffing van de bpm-vrijstelling voor bestelauto’s van ondernemers tegen te houden. Deze suggesties zijn door de politiek niet overgenomen.

Wel is er zorgvuldig gekeken naar het aanbod van elektrische bedrijfswagens op de markt voor nieuwe voertuigen. Al in 2023 bleek dat het aantal elektrische bestelwagens gestaag toenam. Elektrische bestelbussen zijn immers goedkoper in onderhoud en brandstof, maar (nog) wel duurder in de aanschaf. Daarom kunnen ondernemers tot eind 2024 subsidie krijgen als ze een elektrische bestelwagen aanschaffen. Ook kunnen ondernemers belastingvoordelen krijgen bij de aanschaf van een elektrische bestelbus.

De verwachting is dat de aanschafprijs van een elektrische bestelbus in 2025 concurrerend zal zijn met die van een bestelbus met een verbrandingsmotor. Het is daarom zeer onwaarschijnlijk dat een nieuwe regering nog iets zal veranderen aan het bestaande voorgenomen besluit.

Kan ik mijn huidige voertuig blijven rijden of beter vervangen?

De transitie naar duurzaam en emissievrij transport kan voor jou als ondernemer een uitdaging zijn. Waar begin je en wat moet je overwegen? Wij hebben en eenvoudige tool ontwikkeld waarmee we jou, aan de hand van drie eenvoudige selectievragen, een eerste inzicht geven.

 

Maak gebruik van onze adviestool

Ik had niet voorzien mijn voertuig versneld te vervangen. Hoe financier ik dit?

Had je niet voorzien dat je beter nu al je voertuig kunt vervangen, denk dan ook eens aan de gunstige financieringsmogelijkheden van dit moment. Om onze klanten bij deze financiële uitdaging te helpen, hebben wij namelijk extra gunstige financieringsvoorwaarden, tot wel 0% op de IVECO eDaily.

Wanneer kan ik gebruik maken van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)?

Het kabinet wil het rijden in emissieloze bedrijfsauto’s voor alle ondernemers aantrekkelijk maken. Als ondernemer in Nederland kun je daarom subsidie aanvragen als je een emissieloze bedrijfsauto aanschaft.

2024 Is het laatste jaar dat je hiervan gebruik kunt maken. Wel is het zo dat de SEBA naar alle waarschijnlijkheid niet eerder opent dan halverwege april 2024. Op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (rvo) is de meest actuele informatie beschikbaar. Via onderstaande button leiden we je rechtstreeks naar deze informatie, zodat je gegarandeerd op de hoogte blijft van de de meest actuele stand van zaken.

 

Blijf op de hoogte

Kan ik beter voor een nieuw of gebruikt voertuig kiezen?

Mocht er vóór 2025 geen geschikt nieuw voertuig leverbaar zijn, kan het lonen om naar gebruikte voertuigen te kijken. Over gebruikte voertuigen die voor 2025 voor het eerst op kenteken zijn gezet, hoeft geen bpm betaald te worden. Bovendien hebben deze voertuigen, afhankelijk van de emissieklasse, nog een aantal jaren toegang tot de zero-emissiezones.

Welke uitzonderingen gelden er voor de ZE-zones?

Het kan zijn dat je met je voertuig geen toegang hebt tot ZE-zones. Dit omdat je voertuig buiten één van de overgangsregelingen valt. Soms worden er toch uitzonderingen gemaakt. Het gaat dan over vrijstellingen en ontheffingen. Een vrijstelling wordt bepaald op basis van het kenteken van je voertuig en krijg je automatisch. Een ontheffing moet je zelf aanvragen.

Om in aanmerking te komen voor een vrijstelling of ontheffing, moet je uiteraard aan bepaalde voorwaarden voldoen. Bekijk deze hier.

Persoonlijk advies