Werken bij IVECO Schouten in de werkplaats

Jouw carrière in versnelling

Het verhaal van Roy,
Eerste Bedrijfswagenmonteur

Naam: Roy

Functie: Eerste Bedrijfswagenmonteur

Roy werkt in de garage in Etten-Leur als Eerste Bedrijfswagenmonteur. Hij stuurt daar de monteurs aan en helpt én denkt mee waar nodig.

Roy wordt er blij van als de klant gelukkig naar huis gaat. Dit doet hij door mee te denken met de klant: hoe kan het voertuig zo snel mogelijk weer de weg op? Tegenwoordig hoeft de klant steeds minder stil te staan dankzij het connectivity systeem. Hierdoor kan er op afstand een diagnose gesteld worden. Aan de hand van twee recente praktijkvoorbeelden legt Roy uit hoe RAS (Remote Assistance Service) werkt, waardoor downtime en hoge kosten kunnen worden voorkomen.

Op afstand meekijken
‘‘Onlangs reed een S-WAY van een klant van Etten-Leur in Duitsland toen zich na een korte pauze een storing voordeed. De motor wilde niet meer starten. Door de wagenparkbeheerder werd thuisdealer Etten-Leur gebeld waarna via de Underbody Deflection Tester (UDT) verbinding met het voertuig werd gemaakt. Alle foutcode’s werden uitgelezen en er bleek een kritieke storing in de Vehicle Control Module (VCM) aanwezig.

Via de UDT-verbinding kon de VCM gereset worden, waardoor de motor weer startte en de chauffeur zijn weg kon vervolgen. Hem werd geadviseerd de eerstvolgende IVECO werkplaats op zijn route te bezoeken om de onverwachte storing aan de VCM verder te laten onderzoeken en verhelpen. De kritieke storing bleek veroorzaakt te worden door een achteraf gemonteerd elektronisch tolkastje waarvan de bedrading (door derden) niet correct was aangesloten.

Binnen 15 minuten werd de bedrading volgens de IVECO richtlijnen opnieuw aangesloten en kon de S-WAY weer storingsvrij de weg op. Zonder RAS zou er zeker ten minste anderhalf à twee uren downtime inclusief bijbehorende kosten ontstaan zijn”.

In België ontstond tijdens het rijden een probleem waardoor de IVECO Daily niet harder kon rijden dan 30 km/u. De chauffeur belde naar werkplaats Etten-Leur dat hij nog maar beperkt motorvermogen ter beschikking had, en de storingsmelding “roetfilter verstopt” op het instrumentencluster te zien was.

Na het voertuig op een veilige plaats stil te hebben gezet met het contact aan, kon vanuit werkplaats Etten-Leur via de UDT verbinding worden gemaakt met het voertuig. De storing werd ‘op afstand’ gewist waarna het normale motorvermogen weer beschikbaar was en de chauffeur zijn weg kon vervolgen. Na zijn rit te hebben afgemaakt, heeft de chauffeur zich bij de thuisdealer in Etten-Leur gemeld en werd een geforceerde regeneratie bij het voertuig uitgevoerd, waardoor het roetfilter er voorlopig weer tegen kan. Dat is gaaf, om de klant zo, op afstand, te helpen.’’

In dezelfde of een soortgelijke functie aan de slag?

    Als eerste op de hoogte van nieuwe vacatures?

    Meld je aan voor onze jobalert en wij brengen je direct op de hoogte als er voor jou een nieuwe vacature online komt

    Lees ook de verhalen van